som på fat

Vi är närmare 40 man som på lördagsmorgonen kliver av turistbussen vid Gibraltar. Få av oss har sovit mer än några timmar. En del mår lite dåligt. Vi är inte särskilt fräscha och ingen har ännu lyckats generera någon större mängd positiv energi.

En man med lite underlig uppsyn står vid bussen och fotograferar alla som kliver av med en i det närmaste antik digitalkamera. Ingen gillar direkt mannens upptåg och tittar bort. Jag funderar lite över hans syfte och det mest logiska jag kan komma fram till är att det är byfånen som helt enkelt samlar på bilder av turister.

Några timmar senare kommer jag dock till klarhet. Vid bussen står nu mannen stolt med ett uppställt bord. På bordet har han noggrant radat upp sådär 40 små porslinstallrikar. Var och en med tryck från morgonens fotografering och den informativa texten ”Gibraltar”. Bildkvaliteten är usel när det gäller allt från ljus till skärpa. En del har bara fått med halva huvudet och en del står i princip med ryggen till. Till det facila priset av 6€ kunde man få sin aldeles egna tallrik.

Tillbaka på bussen funderar jag på om jag någonsin sett något kitschigare. Sen tycker jag lite lite synd om den kreativa mannen som inte sålde en enda tallrik.
 

4 Responses to “som på fat”


  1. 1 Turtlegirl måndag 7 april, 2008 kl. 21:17

    Snyft en tår! Kunde inte någon av Er ha köpt EN tallrik i alla fall….
    Men vad ska man ha en sån tallrik till?

  2. 2 Miss Pling tisdag 8 april, 2008 kl. 10:07

    Din håsa! DU kunde väl köpt en! Vad är väl 6 euro för dig? Hur mycket gör du av med i baren en vanlig fredagkväll?! Mor Mona hade säkert blivit skitglad att få den i julklapp och då hade ju den saken redan varit klar…

  3. 3 samtidigt tisdag 8 april, 2008 kl. 19:48

    Ja… jag är en dålig människa… det hade varit fint att ha en egen tallrik. Fast just då var jag mest förbluffad över själva företeelsen. Jag har tröstat mig med att han säkert säljer massor av tallrikar till tyska penisionärer. Annars skulle han väl inte hålla på…

  4. 4 Miss Flickvän tisdag 8 april, 2008 kl. 19:59

    Jag hade gärna haft en tallrik med dig på att ha på jobbet !


Kommentera

samtidigt twittrar

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

senaste kommentarer

arkiv