att köpa en biljett

Det är 30 nummer före i kön. Jag chansar på att hinna äta en burgare innan det är min tur. En kvart senare är jag tillbaka. Det är 29 nummer före i kön.

Jag ska alltså åka nattåg till Berlin i september. Smidigt och billigt. Lika bra att boka i tid. Problemet är att jag har ett tillgodohavande hos SJ på en knapp tusenlapp (man får det vid två timmars försening) . Vill man använda sitt tillgodohavande går det minsann inte att boka resor på nätet.

För att undvika kö har jag försökt besöka SJ under söndagen och klockan åtta på måndagmorgonen. Ingen nytta med det. Utrikesbiljetter säljs minsann bara mellan 10.00 och 17.00 på vardagar. Punkt.

Nu står jag alltså där på lunchen. Med 29 nummer före i kö. Det går inte snabbt att sälja utrikesbiljetter. Minsann. Medan jag köper en skiva på Bengans Centralen och läser hälften av böckerna på pockettoppen hos Pocketshop funderar jag över att folk åker tåg utomlands. Mest kids som ska till Amsterdam och köpa hash förmodar jag. Orkar inte starta nån empirisk studie där i trängseln.

När jag som bäst funderar på att ge upp tänds lite hopp. Andra ger upp. Numren tickar på lite snabbare. Till slut är det verkligen min tur.

Det tar inte lång tid att lista ut orsaken till att det tar tid. Mannen i luckan skulle få en sovjetisk statstjänsteman att framstå som ett administrativt under. Han är något av det långsammaste jag stött på. Någonsin. Däremot är han trevlig och förklarar pedagogiskt vad alla detaljer i hans arbete går ut på samt hur begåvade hans kollegor är. De han flera gånger rådfrågar. Mina olika problem kan sammanfattas:

-Du kan inte använda ett tillgodohavande utrikes. Bara på sträckan till Malmö.
-Utnyttjar du inte hela ditt tillgodhavande behåller de resten av pengarna.
-Resan till Malmö är inte så dyr.
-Resa från Malmö på vägen tillbaka går inte att boka än.

Till slut orkar jag inte längre utan bokar Malmö-Berlin och betalar allt kontant och föklarar att jag löser resten på egen hand. Jag hade kunnat göra det själv på nätet. Något irriterad konstaterar jag detta samtidigt som jag upptäcker att jag fått 2×75 kr i bokningsavgift. För att jag inte bokade på nätet.

Mannen förklarar att detta är någon annan slags avgift och att jag bara hade sparat 5% genom att boka på nätet. Fem procent, en timme av mitt liv och den hel del tålamod. Jag är villig att betala 5% av vad som helst för att komma därifrån och vänder mig om och går. Jag hinner tre meter innan mannen hojtar åt mig.

-Här du bokar biljetten till Malmö så säg att du ska till Berlin så slipper du betala moms! Han är helnöjd över sin ypperliga sevicekänsla.
-Och resemomsen är väl 6%, undrar jag. Det kan inte bli många kronor. (typ bråkdelen av vad jag förlorade på att gå hit överhuvudtaget)
-Njäää, men ändå, säger han lite skamset.
-Kan jag uppge det om jag bokar på nätet?
-Nej. Men du är välkommen tillbaka!

7 Responses to “att köpa en biljett”


  1. 2 samtidigt tisdag 1 juli, 2008 kl. 16:41

    Det är såna som du som gör att polarisarna smälter! Tänk på det!

  2. 3 Mr Epo tisdag 1 juli, 2008 kl. 18:04

    Tacka mig för att det varmt i slutet av september istället.-)

  3. 4 Turtlegirl torsdag 3 juli, 2008 kl. 00:15

    Kanske skicka en kopia av detta inlägg till SJ:S kundtjänst….?

  4. 5 samtidigt torsdag 3 juli, 2008 kl. 20:57

    Mmmm… undrar om de känner till internet i kundtjänst…?

  5. 6 Anna tisdag 8 juli, 2008 kl. 21:38

    Haha, lyssnade på Fredrik Lindström som sommarpratade om att använda SJs automatiska bokningssystem. Det var nästan lika roligt som ditt inlägg…

    Missade du det så ladda hem det från sr.se.

  6. 7 samtidigt onsdag 9 juli, 2008 kl. 21:44

    Tackar för tips.


Kommentera

samtidigt twittrar

senaste kommentarer

arkiv