videokonferens

Eftersom mina närmsta kollegor alla sitter i sthlm så har vi fixat diverse teknikaliteter så att vi kan videokonferera med varandra. Testat några gånger och det är ju liksom lite trevligt på interna möten.

Idag var det premiär för lite mer avancerad användning. Kollegan skulle lära mig och två i sthlm närvarande kollegor om dittenochdatten. Jag deltar via videolänk.

Det funkar så länge det handlar om lite klotter på en whiteboard. Men när det övergår till flimrande koder och filer från en projektor ser jag inte särskilt mycket. Jag pillar förstrött på kontrollerna för att se om det går att få bättre kvalitet.

Det är då jag hittar dem. Avatarerna.

Det visar sig att webbkameran kan lägga upp mitt ansiktes koordinater och sedan byta ut mitt ansikte mot något animerat. Jag börjar med streckgubben och testar mig fram. När jag nickar gör den det. När jag blinkar gör den det. När jag tittar åt något håll gör den det. När jag gapar gör den det. Och så vidare…

Jag sitter förstummad! Fortsätter med rymdgubben, dinosaurien, hajen och katten…

45 minuter senare är mötet slut och jag har ingen aning vad det handlade om.


Samtidigt videokonfererar…

2 Responses to “videokonferens”


  1. 1 Anna torsdag 4 september, 2008 kl. 16:48

    Du får hålla tummarna att någon förde protokoll… För övrigt vill jag bara säga att jag OCKSÅ vill ha videokonferens. Det verkar vara sjukt kul!

  2. 2 samtidigt torsdag 4 september, 2008 kl. 19:22

    ojojoj… jag har hittat fler funktioner…. återkommer i ämnet!


Kommentera

samtidigt twittrar

senaste kommentarer

arkiv