berlin – recap

Lindarna längs 17 Juni Stasse är höstfärgade. Längre bort längs den tiofiliga gatan tornar monumentet med Berlins segerängel upp sig. Introt till Eye In the Sky med Alan Parsons ekar genom Tiergarten när det räknas ned till start och tiotusen ballonger släpps iväg. Det är ganska mäktigt.

Lite tyngre än Slottsskogen eller nån äng på Lidingö.

Väl iväg handlar det mest om att springa och fortsätta springa. Vi är drygt 48 000 som tar samma väg. Förutsättningarna är i det närmaste perfekta. 10-15 grader och strålande sol. Berlin är mångskiftande och vackert. Åtminstone i början av banan. Mot slutet ser jag mest asfalt. Banan kantas dessutom av ca en miljon människor som väsnas i varierande grad.

Fram till 30 km går det relativt enkelt med kilometertider runt 5,45 sådär. Sedan blir det tyngre. Låren börjar bli tunga. Fram till 35 km går det med kilometertider på 6 min blankt.  Sedan är det tungt. Sista sju km handlar mest om att förtränga hur benen känns och fortsätta springa. Bita ihop. Inte ge efter för vad kroppen säger. De sista kilometrarna är jag uppe på tider runt 6,30 på kilometern.

På sista 1,5 km mot Brandenburger Tor kommer krafterna tillbaka. Av någon anledning lyckas jag dessutom spurta de sista 500 m för att komma under 4 timmar och 10 min. Det verkade viktigt just då.

Så till slut klev jag över mållinjen på 4.09,30. Plats 17 501. Visserligen sprang Halie Gebrselassi mer än dubbelt så fort, men jag är rätt nöjd. Tiden räcker precis till att bli seedad nästa år. Om jag nu skulle få för mig att springa marathon igen. Eller springa överhuvudtaget. Eller att använda benen alls…

Lite bilder på när de snabba springer finns HÄR.

HÄR ser det ut när vi mer normala springer. Och tycker ni de här sex minuterna är sega kan ni ju föreställa er fyra timmar.

0 Responses to “berlin – recap”



  1. Kommentera

Kommentera

samtidigt twittrar

senaste kommentarer

arkiv