samtidigt på ritz’s toalett

-Du är väl matematikintresserad?!

Jag har gjort mig några öl på den utomordentliga baren Ritz. Nu står jag i källaren och uträttar det man brukar få göra när man gjort sig några öl, till exempel på en utomordentlig bar som Ritz. Killen tar plats bredvid mig och hojtar denna något ovanliga replik för att inleda en konversation.

Jag ser alltså ut att vara intreserad av matematik. Tack för den. Först funderar jag över om jag ska klippa till honom, men inser nästan omedelbart att jag förmodligen inte är nåt vidare på att slåss. Dessutom är jag upptagen med lite annat för ögonblicket. Istället hör jag mig själv säga:

-Absolut!

Om hönan väger halva sin vikt plus ett kilo. Vad är då hennes vikt?, utmanar han mig med, som om det var det mest normala samtalsämnet vid en pissoar.

Öhhh… två kilo antar jag. Jag har löst svårare matematikproblem.

Fan du kan ju matematik! säger han lite imponerad.

Jodå, hönans vikt är ju x i ekvationen och x gånger noll komma fem plus ett liksom, klämmer jag ur mig bara för att säga nåt matematiskt.

Precis, säger han och sedan hinner vi gå igenom hans barndom över handfaten och på väg uppför trappan. Hans far matematiker. En riktig fotbollspappa, fast inom matematiken. Problemet med hönan hade etsat sig fast nån gång på mellanstadiet då han inte fick kvällsmat förrän han hade löst problemet. Det kallar jag uppfostran!

Jag går tillbaka till mitt bord och hasplar ur mig:

Om hönan väger halva sin vikt plus ett kilo. Vad är då hennes vikt?

Sex och ett halvt kilo, skriker Space-tjejen.

Hönor, va, ska vi prata om hönor nu? säger Sjöbodsmannen.

0 Responses to “samtidigt på ritz’s toalett”



  1. Kommentera

Kommentera

samtidigt twittrar

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

senaste kommentarer

arkiv