helveteslördan

Fördelen med en liten bil är att jag kan smita in framför den stora kombin på Toys R Us parkering. Hela kärnfamiljen i kombin blänger efter mig. Jag låtsas att jag inte ser dem. Småler åt att föräldrarna är irriterade redan innan deras ungar börjat skrika. De lär ju inte ha en bra dag.

Inne i butiken är det krigsstämning. Barn skriker. Föräldrar gapar. Barn tigger. Föräldrar förmanar. Smått kaotiskt.

Målmedvetet styr jag mot dockavdelningen. En docka ska det bli. En som ser ut som en prinsessa. Verkar vara en vettig julklapp. Borde inte vara så svårt.

Dockhyllan bjuder dock på väldigt fattigt utbud. 2008 säljs det tydligen bara två typer av dockor. Den ena heter Baribie och är en rasren vit skapelse med en högerkristet utseende. Den andra heter Bratz och ser ut som en mongolid mutation av den redan nämnda Barbie.

Intressanta förebilder åt generationen som ska ta hand om mig när jag blir gammal.

En vanlig jävla prinsessdocka går naturligtvis inte att uppringa.  Tack ska ni ha. Jag inser att det inte är rätt tid på året för att fundera över barnuppfostran, genusperspektiv eller förebilder. Jag hugger en låda med en docka som åtmintsone heter något med princess. Fyraåringen kommer säkert att bli nöjd.

Det är den 20 dec. Det är lördagen före jul. Helveteslördagen.

Nu bär det ner på stan för att köpa resten av julklapparna. Hurra…

0 Responses to “helveteslördan”



  1. Kommentera

Kommentera

samtidigt twittrar

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

senaste kommentarer

arkiv