historien kommer ikapp

1982. Jag är 11 år. Det finns två kanaler på TV:n. En av dem visar Nöjesmaskinen en gång i veckan. Då tittar man på det. Då tycker man att det är roligt.

Roligast var förstås ballongdansen. Man tycker det när man är 11 år. Så till den milda grad att jag och två klasskamrater givetvis skulle uppföra detta verk på någon slags julkabaré som klassen anordnade. Jag minns inte riktigt vad det var.

Nåväl. Jag minns i alla fall att längs bak i publiken stod en pappa med något av det coolaste i teknikväg man kunde uppbringa 1982. En videokamera. Betamax. Stor som en resväska.

Hela denna föreställning förevigas alltså.

Redan vid tolv års ålder, vilken jag blir bara någon månad efter den aktuella uppträdandet inser jag att jag aldrig vill se det där videobandet. Det var inte bara det där med ballongdansen. Jag förekom i alla möjliga konstiga sammanhang i den där kabarén. Eventuellt var jag lite extrovert som barn.

Lugnt så. Händelsen glömdes bort. Jag har inte hört av Videopappans dotter på 20 år.

Tills igår.

Hon poppar upp på Facebook. Är sig ganska lik. Efter några fraser kring vad som hänt de senaste 20 åren, kläcker hon frågan:

-Min pappa har hittat videobandet från det där uppträdandet i femman. Vill du ha en kopia?!

Tja, vad säger man. Din historia förföljer dig.

Oklart om fortsättning följer…


8 Responses to “historien kommer ikapp”


  1. 1 Fröken C onsdag 21 januari, 2009 kl. 21:42

    Gu’ vad jag skulle vilja se den…. Snälla – kan du inte greja det? Snälla, snälla, snälla….

  2. 2 samtidigt onsdag 21 januari, 2009 kl. 22:12

    Låt oss säga såhär… -Aldrig. Någonsin.

  3. 3 Fröken C onsdag 21 januari, 2009 kl. 23:16

    Snälla, snälla, snälla, snälla, snälla, snälla, snälla, snälla, snälla, snälla, snälla…..

  4. 4 Anna onsdag 21 januari, 2009 kl. 23:45

    Såklart att du måste visa upp den! Man kan inte vara en sån ”teaser” 😀

  5. 5 Miss Pling torsdag 22 januari, 2009 kl. 09:57

    Klart vi vill få se den här! Se det så, så länge det inte är värre på filmen än balongdansen ska vi dina trogna läsare nog kunna hantera det. Dessutom har du ju lite distans till 11/12-årsåldern nu, väldigt mycket skulle man också kunna säga…

  6. 6 samtidigt torsdag 22 januari, 2009 kl. 17:02

    Måntro att ni skulle gilla det. Vem vet. Ännu har jag dock ingen film till hands.

  7. 7 Magic torsdag 22 januari, 2009 kl. 19:53

    Har jag fel om jag hävdar att du även har gjort en liknande uppvisning på en fest i Hbg för ett antal år sen? Eller är det jag som rör ihop det?


Kommentera

samtidigt twittrar

senaste kommentarer

arkiv