jag behöver i alla fall inte jobba på min cyniskhet

Min cyniskhet får mig att gnälla lite över mitt arbete ibland. Jag kan ifrågasätta om världen verkligen blir bättre av det jag håller på med. Jag släcker inte bränder direkt. Räddar inga liv. Odlar ingen mat.

Jag lullar mest runt marknadsekonomins ytterska kant. Ofta bland människor som verkar övertygade om att de verkligen gör världen till en bättre plats att leva.

De senaste veckorna så har jag då hållit på med rökavvänjningsprodukter. Det borde ju kunna göra världen bättre. Att folk slutar röka alltså.

-Sen inser jag att jag inte bryr mig om ifall folk verkligen slutar röka. Vill de röka ihjäl sig är det deras problem. Allt jag vill är att de ska använda vissa rökavvänjningsprodukter.

-Sen inser jag att jag inte bryr mig om ifall de använder produkterna. Det viktiga är att de köper dem. Så att vissa aktieägare tjänar pengar.

-Sen inser jag att jag egentligen inte bryr mig så mycket om de där aktieägarna. Allt jag vill är att min powerpoint-presentation blir färdig.

För då! När min powerpoint-presenatation är färdig! Då kommer världen att bli en lite bättre plats att leva på…

…eller nåt.

1 Response to “jag behöver i alla fall inte jobba på min cyniskhet”


  1. 1 Mr Epo onsdag 25 februari, 2009 kl. 23:37

    Sådärja! Precis vad man behöver läsa när det är minst en månad kvar till våren:-)


Kommentera

samtidigt twittrar

senaste kommentarer

arkiv