före fest

Det ska gås på kalas med kollegor idag. Klämtimmen mellan arbete och kalas ska tillbringas på kontoret drickandes öl och vin.

-Jaha, ni ska ha förfest, noterar nån.
Näää, säger jag.

Jag är 38 år. Jag går fan inte på förfester. Eller det kanske jag gör. Men det får faktiskt kallas nåt annat. Förfest innebär att man drar i sig vars en flaska billigt tyskt vin för att uppnå en en berusningsgrad som gör att man slipper betala dyrt för den på lokal. Jag går inte på förfest. Den tiden är förbi sedan länge.

Enligt Wikipedia innebär förfest ”en fest som inleder en större fest. Förfester brukar hållas i någons hem, eller på en enkel kvarterskrog med låga priser. Syftena är ofta att dricka alkoholdrycker till ett lägre pris än på nattklubbar, och att förbereda smink och liknande”.

Känner mig inte bekväm i den beskrivningen heller. ”Förbereda smink”?

Frågan är då vad det ska kallas. Det där med att ”ta en öl innan vi går iväg”…

4 Responses to “före fest”


  1. 1 Miss Pling fredag 27 februari, 2009 kl. 16:42

    Oj vad vi blivit pretto! Jag tyckte det var en strålande och korrekt beskrivning, och jag är ändå 43, fast det brukar inte vara så billiga flaskor längre och det där med sminket kan man skita i, drick i stället!

  2. 2 samtidigt söndag 1 mars, 2009 kl. 21:26

    Jepp… det är lite pretto. Och det är alltså ok att kalla det hela förfest så länge man dricker nåt dyrt? Hmmm… kanske det.

    För övrigt är Miss Pling den enda jag känner som haft för vana att komma med tre flaskor vin till just förfester. ”Två behövs och sen vet man aldrig…”

  3. 3 Miss Pling måndag 2 mars, 2009 kl. 12:11

    Men tänk sen så roligt vi haft!

  4. 4 samtidigt måndag 2 mars, 2009 kl. 17:23

    Definitivt. Kallat vad man vill…


Kommentera

samtidigt twittrar

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

senaste kommentarer

arkiv