rätt väg

Vad är det egentligen för fel på taxichaufförer? Nej, jag menar inte det där med att de gärna delar med sig av sina politiska åsikter klockan sex på morgonen, inte att de förutsätter att du är fotbollsintresserad eller att de tror att du är nyinflyttad och därmed dum i huvudet för att du talar fel dialekt.

Det handlar om den nya standardfrågan som spridit sig de senaste åren.

-Vilket håll ska jag köra?

Alternativt mer detaljerade förslag som –Ska jag köra över Tegelbacken? eller -Via Olskroken då, eller?

Det är likadant i Göteborg och Stockholm. Det är tydligen jag som ska bestämma.

Ta det snabbaste, brukar jag säga. Är jag på dåligt humör kan jag sträcka mig till ett –Ja, vad tycker du själv? Fast jag menar alltid -Är du dum i huvudet? Det är väl fan du som är taxichaufför och borde veta vart du ska köra, eller?

Det är som om min frisör skulle fråga -Vill du att jag ska använda en sax eller en gammal mora-kniv?

Nu har jag utvecklat några teorier kring det hela. Orsaken kan vara något av följande:

– De är verkligen dumma i huvudet.
– De vet att de kommer att fastna i nån kö och då ska det vara ditt fel.
– De hittar helt enkelt inte. De är värdelösa.
– De vill veta om du har lite koll eller om de kan köra världens dyraste omväg.

Just nu tror jag mest på alternativ 2. Eller 1.

0 Responses to “rätt väg”



  1. Kommentera

Kommentera

samtidigt twittrar

senaste kommentarer

arkiv