högtid

Dags för Valborg alltså. En vedervärdig dag.

I Göteborg innebär Valborg att stadens befolkning går man ur huse för att bevittna Cortegen.

Chalmers-Cortegen.

I korthet går det ut på att ett par hundra skitiga chalmerister klär ut sig och ställer sig på lastbilsflak för att paradera genom stan. På sina lastbilar har de skrivit lustiga saker. Göteborgshumor i sitt esse. Goa Götelabôrg! I den här stan har vi minsann glimten i ögat och det är bara Sten-Åke Cederhök som fattas.

Kring detta skapar då ett par hundra tusen Göteborgare ett obeskrivligt kaos. Finns det någon ledig yta någonstans så ockuperas den i regel av glada tonåringar som inom några timmar kräks i någon port i närheten.

Valborg är en vedervärdig dag och jag kommer att bege mig till Skåne. I lugn och ro.

5 Responses to “högtid”


  1. 1 Anna onsdag 29 april, 2009 kl. 21:34

    Nu gör du ju förvisso finfin reklam för din stad… Jag stannar nog ändå i Stockholm. Vi har också trevliga traditioner. Brasor i varje buske och tonåringar som kräks där bakom. Tjo!

  2. 2 Fru L torsdag 30 april, 2009 kl. 07:40

    Välkommen till ett sommarvarmt Skåne. Någon brasa kan du dock inte se fram emot för det är eldningsförbud…

  3. 3 samtidigt torsdag 30 april, 2009 kl. 08:31

    Mmm… eftersom jag inte är infödd fråntar jag mig allt ansvar för GBG:s valborgsfirande. Vidare avsäger jag mig från allt ansvar för den käcka vitsar, roliga smeknamn på byggnader, spårvagnsproblem, Kurt Olsson, Göran Johansson och Frölunda.

    Och eldningsförbud i Skåne alltså. Jaja, så länge solen skiner…

  4. 4 Fröken P torsdag 30 april, 2009 kl. 18:02

    I min stad genomförs den där typen av cortege bara vart 4e år, blir roligare så. Men en lungn siste april (valborg va e det?) i skåne?! Vilken del av skåne då?

  5. 5 samtidigt fredag 1 maj, 2009 kl. 14:28

    Det är förnuftigt. Skåningar är måttliga av sig. Då blir allting mycket bättre.

    ..och i nv-skåne gick det jättebra att fira en lugn valborg! Det gäller liksom bara att hålla sig undan.


Kommentera

samtidigt twittrar

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

senaste kommentarer

arkiv