42 195

Då var det överstökat. Årets marathon.

Värmen hade bestämt sig för att hålla till i Berlin den här dagen. Sol och över 25 grader. Mycket trivsamt för åskådarna. Mindre för oss som sprang. De första 25 km gick enligt plan i 5.15-tempo. Sedan var det svettigt. Tempot sjönk. Vätskebristen gjorde sig gällande och fram till 35 km var det ganska tungt. Fast vid det laget hade jag åtminstone börjat dricka ordentligt och fick lite krafter tillbaka.

Därefter var det bara smärtan i benen som stred med viljan.

Bita ihop var i vanlig ordning en enda lösningen och vid 40 km insåg jag att jag faktiskt hade goda chanser att komma under 4 timmar och satte in en liten spurt. Lika bra det. På Unter Den Linden ner mot Brandenburger Tor sprang jag säkert om ett par hundra lika trötta ben.

Sluttid 3.58,17.
5,38 min/km i snitt.
Placering 12 401 (40 923 startande)

Sammantaget är jag nöjd. 11 min bättre än i fjol.

Loppets efterspel var nästan lika spännande. Vi hade inte riktigt koll på saker och ting när vi bokade resan, så färjan hem från Kiel avgick bara ett par timmar efter beräknad målgång. 35 mil bort från ett igenkorkat Berlin.

Det är då hjältarna kliver fram. Halvdansken som sprungit loppet med ett trasigt ben kommer sist av oss i mål, joggar grimaserande vidare till oss och därefter direkt ner i t-banan. När oduschade sätter oss i bilen tar von D vid och kör oss stadigt i 200 km/h till Kiel. De tre kortaste kisspauserna i den tyska väghistorien hinner vi också med.

15 min innan färjans avgång kör vi upp på färjans bildäck. Mot duschen. Mot mat. Mot vila.

2 Responses to “42 195”


  1. 1 Miss Pling tisdag 22 september, 2009 kl. 13:52

    Starkt jobbat! Stort grattis! Det är hedrande att känna så välhållna män… 🙂

  2. 2 samtidigt tisdag 22 september, 2009 kl. 18:57

    Tack.
    (Först läste jag välhängda och började undra lite…)


Kommentera

samtidigt twittrar

senaste kommentarer

arkiv