gästarbetare [edit]

Jag blickar ut över min trädgård. Det som en gång var en ganska trevlig stenlagd uteplats verkar numera bestå av ett djupt hål och en stor hög sten och jord. Det ser väldigt annorlunda ut.

En stund funderar jag om det är grannens hund som varit framme. Fast de brukar inte gräva över en meter djupt. Kanske nån har letat efter något. Kanske olja. Jag slutar fundera och går och lägger mig istället.

När jag kliver ur sängen igen och tittar ut står det två killar i reflexväst på botten av det som var min uteplats som numera är ett hål. Jag kliver ut till dem.

-Tjena! Går det bra eller?

Den ene killen skruvar lite nervöst på sig.

-Inte prata svenska.

Det står alltså två män av gissningsvis polskt ursprung och förvandlar min trädgård till en grushög, utan att riktigt kunna förklara varför.

Jag skickar ut två koppar kaffe till dem och hoppas på att de kommer att platta till det hela igen.

[Edit: Sedermera visade det sig att dessa polska herrar rätade upp stödmurarna mot grannarnas tomter. Vi är inte så informativa i min brf så jag hade missat denna detalj… Trädgården är hjälpligt tillplattad. Rabatterna består numera av sten.]

3 Responses to “gästarbetare [edit]”


  1. 1 Lena måndag 14 december, 2009 kl. 10:01

    Kanske är du ändå lite storsint och godhjärtad – innerst inne.

  2. 2 Sjöbodsmannen måndag 14 december, 2009 kl. 13:38

    Vem är du och vad har du gjort av Samtidigt?

  3. 3 samtidigt måndag 14 december, 2009 kl. 14:11

    Som den godhjärtade människa det aldrig funnits några tvivel om att jag är, tog jag för givet att de hade ett gott uppsåt.
    Det hade de också, även om de var lika bra på trädgårdsanläggning som de var på svenska…


Kommentera

samtidigt twittrar

senaste kommentarer

arkiv