ett decennium [edit]

Jag tänker inte ge mig på att sammanfatta 00-talet. Men jag kan konstatera att det ska bli skönt att slippa 00-talet. Det låter ju inte klokt när man säger det. 10-talet låter faktiskt betydligt bättre.

Som listbitare finns det dock en del att reflektera över musikmässigt. Jag har tidigare tipsat om Sonics topp 100-lista för deceniet. En ännu mer genuin genomgång finns på den eminenta sajten Nollnolltalet (ja… hur bra låter det egentligen?). Där finns ett helt gäng spellistor från många av Sveriges främsta musikanter och  skribenter.

Jag småler för mig själv när jag finner The Knife på listans förstaplacering. Jag minns när jag försökte introducera The Knife under en bilresa genom Europa när det begav sig. -Vad är det här för skit!? skrek min goda vän Space-tjejen efter 30 sekunder, slet ut CD:n ur bilstereon  och började rota efter nån skiva med Darin.

Fast hon gillar nog fortfarande Darin bättre än The Knife.

Är man mer intresserad av bilder än låtar kan jag rekommendera Reuters fantastiska serie bilder över 00-talet som bla SVT har publicerat.

[Edit: Om nån förresten är intresserad av vad den ibland stolta staden Göteborg lyckades prestera musikmässigt under 00-talet finns den här spellistan. ]

3 Responses to “ett decennium [edit]”


  1. 1 Space-tjejen fredag 8 januari, 2010 kl. 14:34

    He he, jag kom också att tänka på den gången när jag såg The Knife på förstaplatsen. En förtjusande liten anekdot. Jag har nog inte ändrat mig angående dem…..eller Darin. Det är klart, nu har han ju lyckats göra sylta av en Coldplay-låt. Men han är fortfarande söt 🙂

  2. 2 Mr Epo lördag 9 januari, 2010 kl. 23:23

    …Southcoast All Star Rappers? Plats 101, eller?

  3. 3 samtidigt söndag 10 januari, 2010 kl. 21:55

    Sluta löjla dig. Du vet mycket väl att den kom redan 1995.

    Din oinvigde kan ju informeras om att South Coast Rap All Stars – Let’s All Get Down, släpptes just 1995 och var ett samarbete mellan stora skånska band med rappare, tex storheter som Look Twice och Treble ‘n Bass. Låten i fråga är så usel att den tillhör det fåtal låtar i världshistorien som ingen jävel orkat ladda upp på Youtube. Men om man googlar verkar det gå att köpa den digitalt. I Polen.


Kommentera

samtidigt twittrar

senaste kommentarer

arkiv