presentationsteknik

Jag befinner mig av olika anledningar i en inhyrd biografsalong som är fylld med kunder och lite annat löst folk. Jag står längst fram och ska prata en stund inför denna församling. Jag är ganska nöjd eftersom jag älskar att lyssna på mig själv och det känns lite coolt att koppla upp datorn på en 15 meter bred duk.

Så långt allt väl.

Samtidigt som jag börjar prata börjar jag fippla med datorn och försöker koppla den till projektorn. Hur svårt kan det vara? Jag har till och med testat innan så det ska funka.

Givetvis hänger sig allting och datorn låser sig.

Eftersom jag mest tänker prata och inte har så mycket att visa på bioduken beslutar jag mig snabbt för att starta om datorn. Under tiden pratar jag på om det jag hade tänkt prata om.

Då drar det igång på allvar.

Projektorproblemet är visserligen löst. Men den enda bilden jag har är på den 15 meter breda bioduken. Inför hela publiken.

Att banka in mina inloggningsuppgifter fungerar någorlunda. Trots att jag pratar samtidigt. Alla tar givetvis del av detta liksom mina privata turistbilder jag har som skrivbordsbakgrund. Sen försöker jag, samtidigt som jag fortfarande försöker prata och låtsas som ingenting, starta upp min browser. Jag ska alltså få iväg markören på bioduken till Firefox-ikonen och klicka på den. Med den lilla jävla styrpinnen på datorn.

Det låter enkelt. Problemet är att när man står i nedre hörnet av en bioduk och försöker försöker styra en markör 12 meter bort i dålig vinkel med en styrpinne, visar det sig att det är ganska svårt. Till och med i häraden av omöjligt.

Med en tvåårings motorik försöker jag få den lilla pilen till ikonen och folk börjar uppfatta det lustiga i det hela. Men jag pratar på.

Samtidigt har automatinloggningen på MSN gjort sitt. Jag är plötsligt ute i de sociala nätverken. Medan jag försöker pricka Firefox-ikonen exploderar det klassiska MSN-plinget ut i biografens thx-laddade ljudsystem. Någon har skickat mig ett snabbmeddelande.

Jag släpper blicken från Firefox-ikonen och tittar på det meterhöga MSN-fönstret som dykt upp på bioduken. Det är min kollega Åmål som öppnar med frasen:

-Your a G.A.H*

(*G.A.H är en intern förkortning för Gay As Hole och ja, vi har ibland en ganska omogen nivå på vår kommunikation.)

Nu börjar det bli lite stressigt, men jag säger något käckt om modern kommunikation och tackar Gud för att ingen i publiken kan känna till vad förkortningen står för. Min totala koncentration flyttas till att försöka stänga fönstret innan han fortsätter.  Men en hel del tur lyckas jag faktiskt få markören till rätt ställe och stänger fönstret innan Åmål hinner slänga ur sig något mer vulgärt.

Eftersom jag faktiskt håller ett föredrag försöker jag hitta tråden i det hela igen. Jag pratar på och försöker komma på det snabbaste sättet att logga ut från MSN. Jag hinner inte tänka klart innan det händer igen. Det plingar i hela salongen, ett nytt meterhögt fönster öppnar sig. Nu är det min kollega Hundägarinnan som med viss rätt undrar:

-Ska inte du vara på bion nu!?

Nu ger jag fan upp. Knackar in på MSN att jag faktiskt är det. Att alla kan se det hela. Funderar på om hon kanske kan ta över. Eller nåt.

Samma procedur igen. Försöka stänga fönster. Fortsätta prata. Försöka logga ur MSN. Försöka hålla ihop den här presentationen.

Övning ger i alla fall färdighet. Jag lyckas stänga MSN. Jag lyckas så småningom även starta Firefox. Jag börjar få kontroll. Jag är tillbaka. Jag försöker komma ihåg vad jag har sagt under detta tekniska debakel och pratar vidare. Det löser sig.

Efteråt funderar jag på om folk överhuvud taget lyssnade på vad jag pratade om. Och jag funderade på att jag nog borde ta lite allvarligare på det här med att förbereda sig.

Kanske…

5 Responses to “presentationsteknik”


  1. 1 Chrisse torsdag 21 januari, 2010 kl. 23:56

    Grymt bra novell. För det kan väl ändå inte vara sant!? Och jag har lärt mig något nytt, G.A.H. Alltid nå’t 😉

  2. 2 Sjöbodsmannen fredag 22 januari, 2010 kl. 08:21

    Så min svarta bakgrundbild och ikonlösa desktop och inget i autostart må vara nördigt men…

  3. 3 Magic fredag 22 januari, 2010 kl. 11:53

    Kanske overheadprojektor, plastfilm och tuschpenna nästa gång?

  4. 4 Mr Epo måndag 25 januari, 2010 kl. 14:28

    Kan man hyra dig utan föredrag men med tekniska funktioner? Jag har en tråkig presentation på fredag som skulle behöva lite fräschör…

  5. 5 samtidigt måndag 25 januari, 2010 kl. 22:54

    Visst, Epo… om du snackar så ska jag ställa till med en jäkla föreställning på vita duken!


Kommentera

samtidigt twittrar

senaste kommentarer

arkiv