brädkampen

Jag håller alltså på att bygga om min trädgård. Ett trädäck ingår i projektet. Som vanligt går jag grundligt till väga.  Jag har gjort en liten ritning. Skalenlig förstås. Jag har en kostnadsberäkning i Excel. Jag har läst på om olika impregneringskvaliteter. Jag har letat upp hållfasthetstabeller för olika virkesdimensioner. Jag har tagit reda på vilken som är den bästa trallskruven. Funderat över vilka delar som kommer att vara mest utsatta från fukt underifrån.

Jag har grävt ut jord. Jag har lagt ut skyddande täckduk. Fyllt ut med stenflis. Beräknat lutning. Riktat betongplintar. Mätt och funderat.

Ett sådant projekt tar ju några veckor. Jag skruvar dit en bräda lite då och då när jag har tänkt färdigt. Men jag känner mig extremt proffsig.

Plötsligt har grannen också upptäckt vårsolen. På ett par timmar har han skövlat hela sin trädgård. Sen kommer hans jävla snickarpolare med ett släp virke och på en dag smäller de tillsammans upp ett helt trädäck, medan jag står och funderar på om jag ska 55 eller 60 cm mellan reglarna.

Bara sådär liksom. Utan att ha gjort det akademiska förarbetet!

Det värsta är att de lyckas riktigt bra. Och att de har mycket exklusivare verktyg än jag.

Skit.

0 Responses to “brädkampen”



  1. Kommentera

Kommentera

samtidigt twittrar

senaste kommentarer

arkiv