ejdermannen

Eftersom jag jobbar i anslutning till Nordstan och passerar detta skitställe till galleria ett antal gånger varje dag så kan jag det ganska väl. Jag känner igen alla tiggarna. Jag vet vilka som säljer telefoner. Jag hälsar nästan på bingolottoförsäljarna. Alkisarna är familjära. Jag vet vilka som har diagnoser av prykisk sjukdom och hur det yttrar sig.

Kort sagt. Jag har rätt bra koll på konstiga människor som lever lite på samhället skuggsida och gillar att uppehålla sig på Göteborgs största offentliga plats under tak.

De flesta av dem undviker jag vant genom helt enkelt låtsas inte se dem. Jag har ingen lust att bidra med en femma. Vill inte vara med i någon marknadsundersökning. Inte berätta vilket telefonabonnemang jag har.

Det finns dock en figur som alltid fångar min uppmärksamhet lite extra.

Ejder-mannen.

Han syns inte till särskilt ofta. Det har varit sådär varannan månad under de senaste åren. Han vandrar runt i Nordstan med hemmagjorda skyltar på både mage och rygg. Skyltarna vädjar till oss att tänka på de svältande ejdrarna.

Jag vet inte om han samlar in pengar eller han bara vill uppmärksamma oss. Jag vet inte heller om ejdrarna i regionen verkligen svälter eller varför de skulle göra det. Men jag vet att ejdermannen verkligen bryr sig. Han verkar ha ett stort hjärta.

Det bästa av allt är att han har byggt en radiostyrd ejder som kan kör omkring med där i Nordstan. Som för att förstärka sitt budkap på bästa tänkbara sätt.

Vi möts då och då. Sen går jag upp på mitt kontor och jobbar. Ejdermannen kör koncentrerat vidare genom Nordstan med sin radiostyrda ejder.

Ejdermannen med sin radiostyrda ejder. Smygfotad med mobil…

2 Responses to “ejdermannen”


  1. 1 Kavaljeren måndag 18 oktober, 2010 kl. 10:34

    Har också funderat en del på Ejdermannen, fotograferat honom i smyg och sådant. Jag skulle vilja prata med honom. Fast då kanske allting bara utvecklas till ett stort antiklimax. Fast jag är BRA nyfiken.

  2. 2 samtidigt onsdag 20 oktober, 2010 kl. 12:29

    Låt honom förbli ett mysterium! Det är hans bästa egenskap…


Kommentera

samtidigt twittrar

senaste kommentarer

arkiv