samtidigt på en ö utanför vaxholm

Efter middagen deklareras det att det ska bli musiktävling. Plötsligt blir det allvar för mig och mina närmsta kollegor. Vi har tillbringat otaliga timmar på fest med att gissa intron. Prestigenivån är hög. Vi tävlar inte på skoj. Och nu jävlar är det dags igen.

Fast vi har missförstått.

Det handlar inte om att gissa intron på gamla synth-låtar. Istället träder en trubadurjävel in och det visar sig att tävlingen i stort sett går ut på att tjoa med till det som spelas.

Underbart.

Han drar igång med trippeln Sweet Home Alabama, Country Road och Living Next Door to Alice. Inga problem med att leva upp till trubadurklischén här inte. Smått förvånad ser jag halva koncernen go bananas i nån slags gemensam sommareufori. Det klappas, sjungs och stås till slut på stolar.

Jag hakar på. Jag vill inte vara en surkart.

För varje textrad i Jag vill vara din Margareta jag gapar med i känner jag hur värdigheten sköljs ur min kropp. Och lagom till i refrängen till Oh Carol är all självrespekt borta.

Men jag sätter mig ner och dricker kaffe när den obligatoriska Ledin-låten kommer. Och jag skriker inte det där med fuck i Alice-låten.

Nån jävla ordning får det ändå vara.

1 Response to “samtidigt på en ö utanför vaxholm”


  1. 1 Mr Epo söndag 4 juli, 2010 kl. 10:08

    Det är just då man fattar vad begreppet löneslav innebär:-)


Kommentera

samtidigt twittrar

senaste kommentarer

arkiv