ett blekt 70-tal

Eftersom jag är ledig i mellandagarna har jag bestämt mig för att ta itu med ett gammalt projekt. Ett gammalt fotoalbum ska scannas in för att sparas digitalt åt eftervärlden.

Jag sitter i och bläddrar i det album som innehåller de första sju åren av mitt liv och kan konstatera några olika saker.

Det plåtades inte särskilt mycket på 70-talet. Då, långt innan digitalkamerans tid, kunde ett barn växa upp utan att varje enskilt moment dokumenterades. Det var lite krångligare. Därför ryms nu mitt tidiga liv på ett 30-tal blekta bilder. Emellanåt är det väl lite sisådär med bildkvalitén. Autofokus var okänt.

Det som var viktigt var det som dokumenterades. Det handlar i princip om luciatåg, tomtebesök, ljus på tårtor som blåses ut och en och annan midsommarstång. Men det var kanske det man mest höll på med på 70-talet.

Jag noterar också ett litet gulnat tidningsurklipp där min ankomst till världen trumpetas ut i lokaltidningen under rubriken Legala Nyheter. Där tillkännages att min far har fött en son. Om det är någon moder inblandad i sammanhanget eller vem det kan tänkas vara framgår inte. Men det gör det inte för övriga nyanlända ungar i kommunen heller.

Jag antar att man bara hade en förälder på den tiden.

0 Responses to “ett blekt 70-tal”



  1. Kommentera

Kommentera

samtidigt twittrar

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

senaste kommentarer

arkiv