ät frö

Jag köper ganska regelbundet både jordnötter och solrosfrön till mig själv. Det är gott. Och i solrosfrönas fall inbillar jag mig att det är nyttigt.

Jag köper också ganska regelbundet både jordnötter och solrosfrön åt kvarterets fåglar. Eller, tja… det är egentligen bara en skabbig liten blåmes som brukar hitta dessa läckerheter jag hänger i trädet utanför köksfönstret.

Alltså. Två identiska livsmedelsprodukter (Jordnötter-Solrosfrön). Två olika målgrupper (Jag-Skabbig blåmes).

Hur kan det då komma sig att de förpackningar med nämnda livsmedel som jag förväntas köpa åt mig själv är ca 10 gånger så dyra som de förpackningar med nämnda livsmedel som jag förväntas köpa åt den skabbiga blåmesen är? Det är ju exakt samma sak. Möjligen skulle lite tillsatt salt kunna störa denna jämförelse. Men salt är billigt.

Är det ren välvilja mot djurriket? Finns det nåt EU-stöd till fågelmat?

Eller är det ytterligare ett bevis på att konsumenter är helt dumma i huvudet?

0 Responses to “ät frö”



  1. Kommentera

Kommentera

samtidigt twittrar

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

senaste kommentarer

arkiv