nördvarning, men ändå…

De senaste veckorna har jag tillbringat en del tid på en konstig rysk sajt. För de snygga bildernas skull. Det är en lång bildserie på en konstig farkost som fascinerar mig. Jag fattar inte riktigt vad det är, men det måste vara både det snyggaste och det ondaste människan byggt.

Till slut måste jag veta och forskar lite. Därför kan jag nu berätta att det rör sig om ett bestyckat ekranoplan, dvs något som kan beskrivas som en korsning mellan ett flygplan och en svävare. Närmare bestämt Lun Project 903 konstruerat 1987 av den snillrike sovjeten Vladimir Kirillov.

Och så den stora frågan. Lyfte den någonsin? Jodå:

 

 

 

0 Responses to “nördvarning, men ändå…”



  1. Kommentera

Kommentera

samtidigt twittrar

senaste kommentarer

arkiv