att vara liten i en stor värld

Det är några år sedan jag och min kompis Svart bodde ihop. Men vi har setts emellanåt. Svart är liten och är nyfiken på världen. Fast mest rädd för den.

I veckan tog Svart mod till sig och gav sig iväg från sitt nuvarande hem på egen hand. Ut i stora välden. Förmodligen blev det inte riktigt som hon tänkt sig. Det finns mycket att bli rädd för där ute. Det är inte så lätt att hitta hem. Ingen ger en mat.

Med en del dåliga katterfarenheter i bagaget har jag inte riktigt ro att sitta och hoppas på att hon ska hitta hem. Så jag tar varje dag omvägen dit för att cykla fram och tillbaka i Johanneberg och Guldheden för att kanske få syn på henne.

Jag har en burk tonfisk i ena fickan och en sopsäck i andra. Utifall att.

Det är såklart som att leta efter en nål i en höstack och jag tror egentligen inte att jag kommer att hitta henne. Så det får väl ändå räknas som en ohygglig slump är jag efter fyra dagar får syn på en bekant svans som sticker ut ut en buske i en villaträdgård. Tillhörande en liten svart katt som för länge sedan tröttnat på stora världen.

När hon känner igen min röst tittar hon försiktigt ut och piper som man gör om man är väldigt trött och väldigt hungrig.

Lite tonfisk och en ganska brutal färd i en ryggsäck senare är hon hemma hos sitt igen. Jag mellanlandar på krogen och cyklar sen hem till mitt.

Jag tänker på att jag saknar henne.

Svart en bra dag.

5 Responses to “att vara liten i en stor värld”


  1. 1 Jessica lördag 30 april, 2011 kl. 15:04

    Wow! Coolt att hitta henne!

  2. 2 samtidigt söndag 1 maj, 2011 kl. 09:29

    Lite tålamod och mycket tur…

  3. 3 Miss Upsey Daisy måndag 2 maj, 2011 kl. 18:21

    Hon kommer snart och hälsar på sade hon.

  4. 4 Mr epo måndag 2 maj, 2011 kl. 22:33

    Oj, vad skönt med lyckliga slut ibland. Yrkesval som SYO glömde att tipsa om?

  5. 5 samtidigt tisdag 3 maj, 2011 kl. 08:00

    Ja du Epo, höll ett öga öppet efter Truls. Han verkar dock inte ha flyttat tillbaka till stan.


Kommentera

samtidigt twittrar

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

senaste kommentarer

arkiv