samtidigt på en bakgård i nairobi

I kvarteret där jag bor står det vakter i varje port. Det är batonger och metalldetektorer. Nairobi är inte direkt en trygg stad.

Men det är musiken på andra sidan huvudvägen som lockar. Nyfiken letar jag mig in i kvarteren. Till slut står jag på en liten betongbelagd bakgård och häpnar över vad som möter mig.

I en enkel bar står ett tolvmannaband och spelar. Det är tre man på trummor. Bas och gitarr. Sex killar sjunger och dansar om vartannat och två kvinnor som står för fägringen.

Tillsammans har de mer attityd än hela den svenska artisteliten tillsammans. Självsäkra som få bjuder de på ett makalöst gung.

De första i baren som kliver upp och dansar är den äldsta fabrorn och den tjockaste tanten. Det är så självklart för dem.

Två minuter senare har hela stället exploderat i ett glädjerus. Bandet spelar som besatta och hela innergården dansar som om det vore själva meningen med tillvaron. Jag är vit och känner mig lite udda, men jag gungar lite blygt med.

Jag antar att jag är berusad både av spriten, musiken och den svala afrikanska sommarnatten, men där under ett korrugerat plåttak på en bakgård i Nairobi känner jag mig lyckligare än jag gjort på länge.

2 Responses to “samtidigt på en bakgård i nairobi”


  1. 1 tes måndag 16 maj, 2011 kl. 08:18

    fan vad fint jag börjar gråta när jag läser

  2. 2 Malin måndag 16 maj, 2011 kl. 19:36

    Vad härligt!!


Kommentera

samtidigt twittrar

senaste kommentarer

arkiv