samtidigt med mr ogadi

Han är en i raden som försöker sälja nåt skräp till mig. Men han skiljer ut sig. Han är artig och vältalig och håller huvudet lite högre än de andra.

Jag nekar, men erbjuder istället en kopp kaffe om han vill hålla mig sällskap en stund.

Mr Ogadi.

Han är välutbildad och undervisade i många år på universitetsnivå. Sen kom oroligheterna i samband med valet 2007.

Under några oroliga veckor jagade folk bokstavligen varandra med machete på gatorna och över tusen man fick sätta livet till innan lugnet åter sänkte sig.

Männen som kom till makten tillhör en annan stam än Mr Ogadi. Sedan dess får han inget jobb inom det offentliga.

Nu försöker han att försörja sig och familjen som frilansjournalist, men det är tre månader sedan han lyckades sälja en artikel. Så han hankar sig fram bäst det går.

Numera bor han i Kibera, ett slumområde med över en miljon invånare. Mest känt för den våldsama kriminaliteten. Men det kunde varit värre, poängterar han.

Hans nyfikenhet på Sverige är stor. Han känner till Ericsson och Volvo, men undrar över vår basindustri och vårt välstånd.

Jag berättar om gruvor och sågverk. Och att vår utveckling egentligen hänger ihop med att vi skonades från Andra Världskriget. Just denna bit finner han extra intressant.

-Conflicts can never be good for a country, konstaterar han krasst och drar paralleller till Sudan och Elfenbenskusten. Han verkar vara en klok man, Mr Ogadi.

När vi till slut ska skiljas åt går vi in om en närliggande supermarket. Jag köper fem kilo ris, mjöl, socker och matfett åt honom. Livsmedelspriserna ligger inte särskilt långt under de svenska och jag börjar inse vad vardagen här handlar om.

Mr Ogadi tackar väldigt artigt, men nånstans längst in anar jag att han sväljer sin stolthet.

Han tar sina saker och jag ser efter honom när han går mot en hållplats för att ta bussen hem till slummen.

Strax därefter kliver jag förbi hotellets sex säkerhetsvakter och går upp på mitt luftkonitionerade rum.

0 Responses to “samtidigt med mr ogadi”



  1. Kommentera

Kommentera

samtidigt twittrar

senaste kommentarer

arkiv