samtidigt i ngorongoro

Jag befinner mig på 2000 meters höjd. Det är ganska kallt i mitt rum, men inombords njuter jag fortfarande av att jag faktiskt duschade i varmvatten igår. Jag bestämmer mig för att ligga kvar i sängen och titta på soluppgången genom rummets stora panoramafönster.

800 meter nedanför mitt fönster ser jag hur ljuset sakta återvänder till botten på Ngorongoro-kratern. Jag ser hjordarna med zebror och gnuer som små prickar på den torra grässlätten. Jag ser de slingrande vattendragen där flodhästarna vältrar sig och mitt i allt ligger den lilla torra sjön med sitt rosa skimmer som avslöjar var flamingoflockarna håller hus.

Jag undrar när jag kommer att vakna på det här sättet nästa gång.

Jag har varit på väg från Mwanza till Arushia i ett par dagar. Jag åker jeep och har slagit följe med en kanadensisk tjej. Vi har den trygge chauffören Babo bakom ratten.

Vi har passerat genom Serengeti och sett dess grönskande savann övergå i halvöken. Vi har åkt genom masajernas trakter för att slutligen nå fram till Ngorongoro Highland’s grönskande höjder.

Det är svårt att beskriva naturupplevelserna längs vägen. Jag har sett de flesta djur som nånsin funnits i en djurpark på någon meters avstånd. Jag har sett en leopard släpa upp en nyfångad thomson-gasell i ett träd. Jag har sett en lejonhane försöka lägra en hona.

Vi har kört genom hjordar av hundratusentals gnuer som bokstavligen sträcker sig så långt ögat når i alla riktningar.

Jag har känt hjärtat i halsgropen när jag kommit ut från toaletten på en rastplats och upptäckt att jag på vägen in passerat två sovande lejonhanar på ett par meters avstånd.

Allt det där passerar genom mitt huvud medan jag ser ut över gryningen.

Jag bestämmer mig för att duscha en gång till innan jag ska checka ut.

3 Responses to “samtidigt i ngorongoro”


  1. 1 Kattis torsdag 26 maj, 2011 kl. 20:13

    Hej Björn, roligt att läsa om din resa och det verkar vara en fantastisk upplevelse med både bra & mindre bra saker ! jag fortsätter att följa med på din resa och var rädd om dig ! härhemma har det varit några hektiska dagar pga askmolnet, men nu verkar vulkanen ha lugnat ned sig för denna gången och det askmoln som ligger kvar i luften blir tunnare för varje dag, så det känns väldigt bra 😀

    Kramisar
    Katarina

  2. 2 samtidigt lördag 28 maj, 2011 kl. 06:48

    Bra Kattis. Håll koll på det där jäkla molnet åt mig nån vecka framöver! 🙂


Kommentera

samtidigt twittrar

senaste kommentarer

arkiv