evakuering

På tredje dagen passerar vi sista punkten på rutten som det går att evakueras ifrån. Efter det är det allvar.

Beslutet är enkelt. Jag har knappt ätit sen starten och kommer inte att ha den energi som krävs för att ta mig upp på toppen. Jag skulle vara väldigt utsatt om jag skulle bli sämre högre upp.

En park-ranger ger klartecken för evakuering och vi går några kilometer tvärsöver berget till en större stig där en ambulansjeep ska möta upp.

Min guide förklarar att det är bra om jag verkar jättesjuk. Då får vi skjuts ända till sjukhuset i Moshi och inte bara till parkgränsen.

Ambulansjeepen anländer. Jag tar plats fram och efter lite mutor tillåts vi lasta all utrustning och de sex i mitt sällskap i bårutrymmet där bak.

Jag lyckas tömma min vattenflaska i knät, så det ser ut som jag kissat ner både mig och sätet. Jag antar att det kan förstärka synen på mitt hälsotillstånd.

Sen rullar vi försiktigt nedåt på den krokiga stigen.

Det blev ingen toppbestigning den här gången. Jag är inte allt för besviken. Man får räkna med sånt här. Jag har definitivt upplevt Kilimanjaro. Jag har kännt kylan. Jag har blickat upp mot toppen på nära håll. Jag har sett det sorgligt krympande snötäcket som ännu ligger där.

2018 beräknas snön på Kilimanjaro vara borta.

4 Responses to “evakuering”


  1. 1 Lena tisdag 31 maj, 2011 kl. 17:03

    Tråkigt men klokt. Hoppas du hittar ett trevligt ställe att slicka såren på och att magen bättrar sig.

  2. 2 Malin tisdag 31 maj, 2011 kl. 17:10

    Trist att det skulle gå så, men jag tycker faktiskt det var jä-t starkt att avbryta i tid. Hoppas du kan njuta av resten av semestern!

  3. 3 Kattis tisdag 31 maj, 2011 kl. 22:13

    hoppas att du snart känner dig bättre Björn och får njuta resten av din resa, det blir väl sol & bad på Zanzibar, eller ? det var ett klokt beslut att avbryta, även om det säkert på sätt vis var trist att vara så nära..

    var rädd om dig ! Kramisar Katarina

  4. 4 samtidigt onsdag 1 juni, 2011 kl. 09:44

    Ligger lågt i Arusha några dagar så kroppen kommer i ordning. Sen bär det mycket riktigt av mot kusten och Zanzibar.


Kommentera

samtidigt twittrar

senaste kommentarer

arkiv