samtidigt på kilimanjaro

Inte nog med att jeepens motor skär ihop på vägen till Kilimanjaro. Jag har varit lätt magsjuk på morgonen också.

Min expedition börjar inte så bra.

Men vi beger oss i alla fall iväg uppåt. Jag och min crew.

Första dagen går genom skog och vi bjuds emellanåt på slående vyer. När molntäcket under oss lättar ser man staden Mushi en bit bort och i väster sträcker Mount Meru på sig, som för att mäta sig med det 1800 m högre Kilimanjaro.

Under dagen får jag feber och jag har svårt att äta. Jag påbörjar en ambitiös självmedicinering med dubbel dos av allt från magtabletter till antibiotika.

Kroppen är fortfarande i olag när vi ger oss iväg den andra dagen. Vi har nått trädgränsen och landskapet är kargt. Luften är tunnare och vi jobbar oss sakta uppåt.

Kylan slår snabbt till om kvällarna. Dimman förvandlas till is och det biter i kinderna.

När vi slår läger på knappt 4000 meter har jag knappt ätit något på två dygn. På natten skakar jag av feberfrossa när jag försöker kissa i en pet-flaska för slippa lämna den lilla värme jag lyckats få upp i tältet. Samtidigt knyter det sig i magen och jag kräks ut genom tältöppningen.

Det är just i det ögonblicket jag börjar inse varför en del människor uppskattar att åka på all-inclusive semestrar till ställen med pooler, palmer, paraplydrinkar och hurtiga reseledare.

0 Responses to “samtidigt på kilimanjaro”



  1. Kommentera

Kommentera

samtidigt twittrar

senaste kommentarer

arkiv