samtidigt på okända bakgator

Jag har tagit mig till Zanzibar idag. Skuggan är sval och jag blickar ut över den turkosa Indiska Oceanen. Jag mår bra. Jag har sovit gott.

Trots gårdagen.

Det började egentligen redan när jag satte mig i bilen och fick en konstig känsla. Föraren öppnade bakdörren åt mig. Ingen annan taxi i det här landet har satt mig i baksätet.

Och mycket riktigt. Två kvarter bort kliver ytterligare två män in i bilen under någon konstig förklaring jag inte riktigt förstår.

Vi återupptar färden och en lång resa tar sin början.

Nånting år fel och jag försöker kontrollera att vi kör rätt väg, vilket vi en lång stund gör. Men till slut kommer den ologiska manövern och vi svänger av från huvudvägen. Jag ifrågasätter vägvalet.

Därefter går det fort. Mycket fort.

De förklarar att de är somalier, vilket inger en viss respekt i de här sammanhangen. Killen bredvid mig har mig i ett fast grepp och förklarar upprepat att han är beredd att döda mig.

Jag muddras. Kontanter, telefon, kamera och ett visakort är vad jag har att erbjuda. 

Därefter lugnar sig läget något. De vill åt mitt kort och förklarar planen. Ytterligare en man sällar sig till oss och vi drar iväg på en och en halv timme lång turne mellan bankomater i Dar es Salaams förorter.

Märkligt nog reagerar man väldigt rationellt i de här situationerna. Jag behåller lugnet, gör som jag blir tillsagd och analyserar tio olika scenarier i huvudet samtidigt. I efterhand har jag svårt att minnas hur rädd jag egentligen var.

De fyra killarna är resonabla. De har inga vapen. Ingen verkar drogad. Det är mitt på dagen och vi är hela tiden i kvarter med människor, bussar och taxibilar. Jag vet att jag är säker så fort jag kommer ur bilen.

Det tar sin tid, men de försäkrar att allt är lugnt. Varken de eller jag är intresserade av något drama. Jag förklarar att vi alla är happy happy så länge vi beter oss som gentlemen. Jag försöker att inte tänka på scenarier utanför den presenterade planen.

Jag låter tiden gå och till slut har de lyckats mjölka mitt kort på vad som verkar möjligt. Vi drar oss tillbaka till en gränd och gentlemannauppgörelsen slutförs.

Jag får tillbaka kortet, min skrotiga gamla telefon, minneskortet till min kamera och min tomma plånbok. Ledaren pekar och förklarar var jag kan få tag på en taxi. Jag får några sedlar för ändamålet och ett tips på hur mycket jag bör betala taxin.

Så att chauffören inte ska lura mig.

Därefter släpper de mig. Jag går mot en huvudväg, hittar en taxi och ber om skjuts till centrum. Jag sjunker ner i passagerarsätet, känner mig oerhört törstig.

6 Responses to “samtidigt på okända bakgator”


  1. 1 Kattis måndag 6 juni, 2011 kl. 19:45

    jag ryser i hela kroppen, fy vilken hemsk upplevelse och jag är såååå glad att dom inte skadade dig fysiskt, det räcker med det psykiska ! hoppas att du nu kan njuta av dina dagar på Zanzibar och att du snart är hemma från din äventyrsresa ! må så gott och var rädd om dig ! Kramisar

  2. 2 Malin måndag 6 juni, 2011 kl. 20:58

    Herregud – det måste ha varit helt fruktansvärt… Så skönt att du är välbehållen – vilket drama!

  3. 3 Ninni tisdag 7 juni, 2011 kl. 12:41

    Alltså Björn, fy vilken skräckupplevelse! Bra att du kunde behålla lugnet och tack gode gud att du inte blev skadad!! Hoppas du kan bearbeta denna händelse på ett bra sätt och att du kan ha det skönt på resten av din resa trots allt.
    Ta hand om dig nu och kom hem safe så vi kan ge dig en STOR kram :o)

  4. 4 samtidigt onsdag 8 juni, 2011 kl. 09:16

    Tja… Man får vara glad att bor hemma Lunden. Där är dramatiken rätt begränsad för det mesta. Trots att det är på Eastside.

  5. 5 Lena, betraktelser torsdag 9 juni, 2011 kl. 02:18

    Jeezuz! Obehagligt, men tur att du klarade dig. Själ gnäller jag över att det ligger smutsiga underkläder på mitt hotell i New York. När jag bad städerskan plocka bort dem undrade hon om det var mina… Hmmm som om jag inte kunde ha plockat upp dem själv i så fall. Hur som helst, småsaker jämfört med vad du stor med om. Hoppas resten av resan inte blir lika dramatisk.

  6. 6 samtidigt torsdag 9 juni, 2011 kl. 12:09

    🙂 Jag såg bilden. De var äckliga. Kanske inte som spindlar, myror, kackerlackor och malaria mygg. Men ändå. New York-äckligt.


Kommentera

samtidigt twittrar

senaste kommentarer

arkiv