ska vi byta jobb eller?

Jag förklarar vart jag ska och så fort han öppnar munnen kommer frågan jag hatar:

Vilket håll vill du jag ska köra?

Ja, hörrudu, om jag vore intresserad av att syssla med den typen av frågeställningar så hade jag förmodligen jobba som taxichaufför precis som du. Och eftersom du kniper mig på en framkörningsavgift på 52 spänn, så kanske man kan förutsätta att själva vägvalet ingår i de tjänster jag betalar dig för att utföra?

Förbi Ullevi eller?
-Ta det som går fortast
, svarar jag.

Det komplicerade uppdraget att förflytta mig de 1700 metrarna mellan centralen och mitt hem kör ihop sig redan vid första rödljuset. Chauffören har att välja mellan att köra rakt fram eller att köra höger. I sammanhanget kan det vara värt att notera det rakt fram är fyra filer brett och inte en bil i sikte. Åt höger blockeras all sikt av lastbilar, vägarbetesskyltar, grävmaskiner och asfaltläggare. Hela vädersträcket blinkar av orangea lampor.

För taxichauffören är valet självklart. Han svänger höger. Givetvis.

Han snirklar sig in på det avspärrade området mellan några koner som placerats ut med ungefär en decimeters för stort avstånd. Vi kommer ungefär 20 meter innan en vägarbetare jagar ikapp oss och undrar om vi är helt dumma i huvudet. Chauffören muttrar om att det inte alls var avstängt för en stund sen och försöker backa sig ur det hela.

Så där kör vi alltså baklänges ut i en av stans största korsningar. Det tutas och härjas runt omkring oss. En spårvagn i full karriär missar oss med en halvmeter.

Till slut backar vi upp på en trottoar.

Det enda som återstår är att sluta vara dryg. Ta på sig uppgiften som man uppenbarligen har som taxipassagerare.

Att visa vägen.

 

0 Responses to “ska vi byta jobb eller?”



  1. Kommentera

Kommentera

samtidigt twittrar

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

senaste kommentarer

arkiv