att segla är nödvändigt

Det är tänkt att jag ska segla en del i sommar. Lite tävlingar och sånt där. Och på allvar verkar det tas.

Resterande delen av besättningen är, åtminstone enligt egen utsago, gamla sjöbusar allihop. Såna som har korsat en stormande Atlant ett par gånger i optimistjolle och inleder varje dag med att runda Kap Horn.

Sånt där seglarfolk.

Till saken hör att jag själv mest är jag en jävel på att fika på båt. Men hur svårt kan det vara att segla egentligen? Det är väl bara att lära sig.

Så nu har jag köpt en bok! Jag tänkte att jag kan sitta här med min mosade fot och lära mig om spant, rorkultar, kölsvin och sånt.

Boken är skriven av nån entusiastisk ingenjör som glatt rabblar upp formler på hur man beräknar olika vindar och segelytor. Ganska avancerat.

Som motvikt har han av någon anledning låtit en treåring rita alla illustrationerna. För att såna som jag ska förstå. Och visst fattar jag.

Några exempel:

Ha inte med din fru om båten välter.

Blåser det från många håll, så drick dig full och dansa med en tjej.

Röker man pipa blir man yr i huvudet.

0 Responses to “att segla är nödvändigt”



  1. Kommentera

Kommentera

samtidigt twittrar

senaste kommentarer

arkiv