bandyelit

Han kliver in när hissen stannar på femte plan. Bräker något om påsken på klingande dalmål till sin kollega. Sen avslutar han med att påpeka att det kanske är klart med en elitserieplats då.

Vi möts alltså där. Just idag. I en hiss mitt i Göteborg. Han med sitt hjärta i Leksand och jag med mitt i Rögle Bandyklubb. Två utbödingar i Frölundaland. Vi har sällskap en bit och jag förklarar att jag tror på en sista avgörande match. Mest för att vara trevlig. Han har köpt biljett till sista matchen och tänker åka hem till Leksand och titta. Det verkar vara väldigt viktigt för honom.

Jag tänker på honom nu några timmar senare. Nu när Rögle Bandyklubb åter har gått upp i elitserien och Leksand fått definitivt besked på att det får harva vidare i allsvenskan. Jag känner lite med honom.

För nu är det klart. Ännu en gång. Det skånska ängagänget är åter i hockeyns finrum.

De har ju gjort den resan några gånger. Jag minns den där gången för på dagen 20 år sedan när de gick upp efter många års kämpande. Hur vi firade med med sprit på gator och torg som om det inte fanns någon morgondag. Jag bodde i kommunen på den tiden. I en pluttig liten lägenhet som vi brukade ha förfest i.

Idag är min lägenhet exakt dubbelt så stor. Jag kommer inte att fira men sprit. Jag ska försöka lägga mig i någorlunda tid, gå upp klockan fem, åka till stockolm och gå på möte.

Saker förändras.

Jag minns också förra resan. När de av en osannolik slump gick upp. Och jag minns hur kul det kunde vara att vara skåning i Göteborg. Och jag minns det där dygnet när Rögle faktiskt var bäst i Sverige.

Undrar vad den där Leksandskillen sitter och tänker på.

1 Response to “bandyelit”


  1. 1 Magic onsdag 4 april, 2012 kl. 15:28

    Leksandssupportrar borde ha lärt sig att inte hoppas för mycket när Bandyklubben är inblandad.


Kommentera

samtidigt twittrar

senaste kommentarer

arkiv