kroatiskt

I min barndom brukade jag i brist på annat titta på Språka på Serbokroatiska. Man tittade på sånt på 70-talet. Barnprogram från diverse öststater. Jag begrep naturligtvis inte ett skit av det hela, men kommer ihåg att jag funderade mycket över varför det fanns ett språk som hette serbokroatiska när det inte fanns ett land som hette Serbokroatien. Där brister logiken för en sjuåring.

Nåja, allt det där fick ju sin förklaring många år senare och den petige kan ju påpeka att serbokroatiska inte är ett språk utan ett samlingsbegrepp över slaviska språk i Titos välde.

Men skit i det. Det var inte det jag skulle berätta, utan att har för avsikt att besöka självaste Kroatien om ett par veckor.

En massa SAS-poäng höll på att brinna inne och i vanlig ordning gick jag efter konceptet att boka först och planera sen. Så det blir fyra dagar i Split och Dubrovnik.

Nu när jag läst på lite så visare det sig att Kroatien verkar vara ett utomordentligt trevligt land. Man kunde nog rest runt där i två veckor.

Men det här blir i vilket fall som helst kanon. Och gratis.

2 Responses to “kroatiskt”


  1. 1 Anjo måndag 11 juni, 2012 kl. 23:47

    Ser fram emot en reserapport … ska till Kroatien själv i sommar (Split, Plitvice och Istrien) och alla bra tips innan läses ivrigt. Skön resa.

  2. 2 samtidigt onsdag 13 juni, 2012 kl. 08:48

    Bra val. Rapportering lär komma!


Kommentera

samtidigt twittrar

senaste kommentarer

arkiv