och så lite fysiologi

Eftersom alla har slutat fråga hur min fot mår så kan jag ju passa på att reda ut det i detalj. Idag har nämligen varit stora sjukvårdsdagen:

09.20 Ortoped: Sliter och drar i foten, muttrar lite, frågar lite och kommer fram till att det ska kollas lite extra.

10.30 Magnetröntgen: En äldre sköterska frågar vilken fot det gäller och beordrar mig sedan att klä av mig. Misstänker att hon tänker smutsiga tankar om mig. Jag får en urtvättad landstingskaftan att ha på mig och beordras att sitta still i sådär 25 minuter. Är lika bra på att sitta still med foten som ett femårigt barn och efteråt tittar den äldre sköterskan på mig och muttrar att ”om läkarna inte tycker det är bra nog får du komma tillbaka”.

11.45 Sjukgymnasten: Innan jag fyllnade till allt för mycket i lördags, tipsade mina triatletvänner om en sjukgymnast med konstigt namn som var bra på idrottsskador. Han visar sig ha haft hand om basketlandslaget och därför ”sett en och annan stukad fot…”. Han sätter tummen på några ställen på foten och konstaterar sen: ”Vi ska ju vänta på magnetröntgen, men jag kan säga att det är Anterior ligamentet som är skadat eller av”.

Bra så. Då vet jag det.

Så nu är det nytt besök hos sjukgymnasten på tisdag och i augusti ska har jag bokat två olika ortopeder. Däremellan ska det göras en jävla massa rehabövningar.

Nästa vår ska jag sen springa marathon på 3.30.

Slutligen vill jag konstatera att inte mindre än sex vårdinrättningar nu har varit inblandade i min fot. Valuta för era skattepengar.

 

0 Responses to “och så lite fysiologi”



  1. Kommentera

Kommentera

samtidigt twittrar

senaste kommentarer

arkiv