traditionell midsommar, i stort sett.

Det var sill, potatis och jordgubbar. Det var snapsvisor och ståhej. Som sig bör.

Men det var ändå lite annorlunda i år.

Av olika skäl kom jag fram till att det skulle vara praktiskt och trevligt att vara nykter på denna högtidsdag. För första gången på sådär 25 år. Fint och redigt av mig.

Det visade sig fungera alldeles utmärkt det också. Midsommarfirandet förflöt även utan snaps och sällskapet var oväntat ostökigt. Jag satt där och pimplade i mig min relativt goda alkoholfria öl och gjorde inte nån större affär av min fåfänga nykterhet.

Jag möttes dock av en väldig skepsis när jag framåt småtimmarna började erbjuda folk skjuts hem. Jag synades. Mina tomflaskor synades. Jag synades igen. Till slut godtogs faktum och jag accepterades som både nykterist och chaufför.

Möjligen förutom Mannen från Klippan, som med svagt minnen men stark röst upprepade frågan kring hur jag hade tänkt att ta mig hem med jämna mellanrum.

Jag tvivlar på att det är en trend. Men vi får väl se om jag håller mig nykter nån mer midsommar under de kommande 25 åren.

1 Response to “traditionell midsommar, i stort sett.”


  1. 1 Spacetjejen fredag 29 juni, 2012 kl. 15:44

    Jag var nykter förra midsommar. Nykter och tjock. Känner inte att det är något jag måste testa igen – been there done that liksom. Var extra gott med lite snaps i år 🙂


Kommentera

samtidigt twittrar

senaste kommentarer

arkiv