samtidigt hos optikern

När kollade du synen senast? Han frågar lite på rutin sådär. Först tänker jag svara att det var i november. Det var i alla fall då jag besiktigade bilen senast.

Jag brukar fixa det då. De har en sån där syntesttavla hos på bilbesiktningen och två målade fotsteg, där man förväntas ställa sig om man vill hålla det förväntade avståndet till själva tavlan. Jag brukar kolla synen där.

Man har ju ändå inte så mycket annat för sig. Det där med att försöka bli kompis med bilinspektörerna har jag för länge sedan givit upp. Jag har ibland försökt säga lite manligt tekniska saker om bilen när jag varit där. Men det blir bara fel. De glor lite på mig, muttrar och fortsätter att fylla i sina uppgifter.

Så jag håller mig undan och testar synen. Två flugor i en smäll.

Sen köper jag linser på internet.

Men nu sitter jag där intryckt i ett lite bås hos en optikkedja. Och ska svara på när jag senast kollade mina ögon.

Jag tror det var 1994, säger jag och skäms lite sådär som man brukar göra hos tandläkaren när det frågar om man är flitig med tandtråden.

Ehh okej, säger han. Har du glasögon också? Jag svarar att jag har det. Och att de är från 1991.

Sen testar vi ögon. Lite fler apparater än senast. Jag förklarar vad jag använder för sorts linser och han förklarar att det faktiskt hänt ett och annat på den tekniska fronten sen 1994 när det gäller linser.

Sen kollar han med något mikroskop i mina ögon, säger att jag är rödögd och pratar en del om hur mina blodkärl växer. Det låter otäckt och jag tänker att jag kanske inte ska vänta mer än 15 år innan jag kollar synen nästa gång.

Så nu blir det nya linser. Och glasögon.

Det kommer att bli mycket intressant.

4 Responses to “samtidigt hos optikern”


  1. 1 Fröken C onsdag 5 september, 2012 kl. 21:16

    Nej, inte får du överge dina gamla kommunistglasögon!? De gamla trotjänarna har ju rest runt hela världen… Och så snygga som de är!

  2. 2 samtidigt torsdag 6 september, 2012 kl. 12:02

    Nänä… även om de är ganska trasiga numera kommer de naturligtvis fortfarande att vara mina högst prioriterade glasögon.

  3. 3 mr epo torsdag 6 september, 2012 kl. 17:42

    Behöver farbror hjälp över gatan?

  4. 4 samtidigt lördag 8 september, 2012 kl. 10:34

    Jag skulle inte vända mig till dig i så fall.


Kommentera

samtidigt twittrar

senaste kommentarer

arkiv